1nergiek en Integron werken al sinds 2016 samen. Zo hebben we in de afgelopen jaren al diverse tevredenheidsonderzoeken uitgevoerd op het gebied van klant én medewerker. Afgelopen zomer is de samenwerking voor de komende vijf jaar verlengd. De hoogste tijd dus voor een update met Laetitia Simonis, algemeen directeur van 1nergiek.
Het belang van geregeld klant- en medewerkersonderzoek doen
Laetitia is groot voorstander van het regelmatig toetsen hoe klanten en medewerkers over bepaalde zaken denken en hoe tevreden ze zijn. Laetitia: ‘’Als je jezelf serieus neemt als bedrijf en voor bepaalde doelen gaat, dan moet je gewoon geregeld onderzoek doen. Je kan niet voor de komende jaren een mooi bedrijfsplan schrijven en vervolgens één keer een onderzoek doen en dan beweren dat je het goed doet. Je moet echt blijven meten. Zo’n beleidsplan moet je altijd tussentijds bijschaven door bepaalde ontwikkelingen, dus daar moet je voor open blijven staan als bedrijf.’’
“Juist nu moet je open blijven staan naar klanten en medewerkers”
Ook zeker in deze corona tijd is dit erg belangrijk. ‘’Ik denk dat veel organisaties direct in een soort beschermende rol schieten, zo van ‘hoe ga ik dit overleven?’ en kijken in welke kostenposten er gesneden kan worden. Terwijl ik denk dat je juist nu open moet blijven staan naar klanten en medewerkers. Creatief zijn en in oplossingen denken om hier samen doorheen te komen. Daarom hebben we er ook voor gekozen om juist ook nu in deze tijd door te gaan met Integron. Ik ben van mening dat als je dit soort zaken niet meer doet en alleen maar intern gaat kijken en extreem op de kosten gaat letten, dat je dan als een soufflé in elkaar zakt. Zo gaat alle lucht eruit, terwijl je die er juist in wil houden. Een bepaalde bewegingsvrijheid behouden en creëren. Je moet als bedrijf blijven shinen!
Award-winnaar op gebied van medewerkerbeleving
In 2019 won 1nergiek de Medewerkerbeleving award in de categorie Professionele en financiële dienstverlening. Laetitia: ‘’Daar is iedereen nog steeds super trots op en we willen het ook echt graag vasthouden, die hoge medewerkerstevredenheid. De medewerkers zijn ons belangrijkste goed, dat heb ik de afgelopen tijd ook echt geprobeerd extra te ‘laden’. Een veilige werkomgeving vind ik superbelangrijk en daarmee bedoel ik dat mensen het fijn vinden om hier te werken. Maar ook dat ze iets durven te zeggen en kritisch mogen zijn. Samenspraak en draagvlak is voor mij essentieel. Een open cultuur. We willen een eenheid zijn vanuit diversiteit. Niemand is hetzelfde, dus wij houden van een persoonlijke benadering en proberen iedereen in zijn of haar kracht te zetten. Daarnaast proberen we ook echt te enthousiasmeren. Ik denk sowieso dat wij wel een hele enthousiaste club zijn, we steken elkaar in die zin ook aan.’’
Succes vieren en kritisch kijken naar wat er te verbeteren valt
De resultaten uit een klant- of medewerkersonderzoek ontvangen is één, maar hoe daarna verder? Laetitia: ‘’Ik denk dat het belangrijk is om te vieren wat er te vieren valt en om kritisch te kijken naar zaken die verbeterd kunnen worden. Met elkaar nieuwe ideeën en mogelijkheden bedenken. Zowel naar de klanten als de medewerkers moet je je kwetsbaar opstellen en open zijn over de verbeterpunten. Natuurlijk is dat soms ook moeilijk, maar die uitdaging vind ik juist leuk. Dat maakt het spannend. ‘Scherp aan de wind’, daar hou ik van. We moeten in beweging zijn en blijven.’’
“1nergiek is een organisatie waar oprechte aandacht wordt gegeven aan medewerkers en klanten”
Dynamiek dus, niet stilstaan en blijven investeren. Voor de komende vijf jaar kiest 1nergiek opnieuw voor Integron als partner in klant- en medewerkersonderzoek. Laetitia: ‘’De samenwerking is de afgelopen jaren super goed verlopen. Het DNA van 1nergiek matcht gewoon heel goed met het DNA van Integron. Ik denk dat we allebei flexibel zijn, kritisch durven zijn en een open cultuur hebben.’’ Arjen Maliepaard, Managing Director van Integron, is ook enorm blij met de verlenging van de samenwerking: “1nergiek is een organisatie waar oprechte aandacht wordt gegeven aan medewerkers en klanten. Dit zit in het DNA van de organisatie en er wordt op ieder moment veel tijd ingestoken, niet alleen tijdens het jaarlijkse klantonderzoek of medewerkersonderzoek. Het winnen van de MedewerkerbelevingAward in 2019 zegt natuurlijk al voldoende. Dan is het extra mooi om te zien dat de ambitie er is om ook in de toekomst minimaal dit niveau vast te houden of zelfs nog beter te willen presteren. We kijken enorm uit naar de voortzetting van onze samenwerking waarbij we echt de verbinding gaan maken tussen data vanuit het klant- en medewerkersonderzoek.”
Laetitia: “Integron heeft de ervaring en de expertise om ons goed en op een eerlijke manier te kunnen adviseren. Wij gaan dus door. Daarbij vind ik de onderzoeksmethodiek en de uitwerking heel helder. Daar kun je wat mee. Het zijn duidelijke handvatten. Die infographic vond ik bijvoorbeeld ook superhandig; kort en krachtig. Integron denkt echt mee en de terugkoppeling van resultaten is goed. Je kan er echt op elk niveau in de organisatie mee aan de slag.’’
Over 1nergiek
Met zo’n 600 medewerkers is 1nergiek een middelgrote speler op de zakelijke schoonmaakmarkt. 1nergiek is actief in vastgoed, de culturele sector, winkelcentra, de kantorenmarkt en op scholen. Een optimale leef-, werk- en winkelomgeving creëren is de doelstelling. Hiervoor biedt 1nergiek diverse diensten aan. Van schoonmaak, glasbewassing tot specialistische reiniging, van service host tot receptionist en huismeester.