Nieuws

Nieuws

Houd onze nieuwspagina in de gaten voor informatie over onze diensten en services en voor ander nieuws vanuit ons bedrijf.

Personeelsfeestje rayon Harmineke & Yasemin

Vorig weekend hebben onze schooncollega’s uit het rayon van Harmineke Dooper-Luchjenbroers en Yasemin Gozukucuk een personeelsfeestje gehad. Iedereen had hapjes meegenomen uit zijn of haar thuisland, waaronder Kisir, Baklava en Dolma’s. Het was een lekkere en bovenal gezellige middag!   …

Schooncollega's 1nergiek behalen taalcursus

De afgelopen maanden hebben onze schooncollega’s Anelia Antoanetova, Mariana De Jesus Gonzales, Silviya Doycheva en Rafael Mendez Casilla de Nederlandse taalcursus gevolgd. Ze zijn van taalniveau A1 naar A2 gegaan. Samira Ben Chao, Yasemin Gozukucuk en Harmineke Dooper-Luchjenbroers zijn op…

1nergiek wint opnieuw Intergron Medewerkerbeleving Award

  We zijn enorm trots om te kunnen melden dat 1nergiek de Integron ‘’Medewerkerbeleving Award’’ wederom heeft gewonnen! Onderzoeks- en Adviesbureau Integron reikte op 7 oktober jl. voor de elfde keer de Beleving Awards uit op…

1nergieke samenwerking met GGD Zaanstreek – Waterland

Afgelopen vrijdag hebben wij de gunning van GGD Zaanstreek – Waterland op een feestelijke wijze gevierd. De GGD Zaanstreek – Waterland Waterland zet zich iedere dag in voor een gezonde samenleving in acht gemeentes in de regio; Beemster, Edam-Volendam, Landsmeer,…

1nergiek weer genomineerd voor Integron Beleving Award

  23 september 2021 “We zijn ontzettend trots dat 1nergiek genomineerd is voor de Medewerkerbeleving Award in de categorie Dienstverlening. In 2019 wonnen we de Medewerkerbeleving Award. Nog altijd pronkt de bokaal op een waardevolle plek in…

Dagje op de werkvloer - Laetitia aan de slag op de Markthal

2 augustus 2021 Hoe leuk is een ‘dagje terug naar de werkvloer’. Laetitia Simonis MBA heeft vorige week de nodige meters gemaakt bij het team op de Markthal in Rotterdam. Van 8.00 tot 13.30 uur was het flink aanpoten. Van…

Inzet demontabele Davitarm i.c.m. Ropeclimber toepassing bij Atrium te Amsterdam

26 juli 2021 Supertrots zijn we bij 1nergiek dat we afgelopen weekend onze demontabele Davitarm met Ropeclimber toepassing in gebruik hebben genomen. Speciaal gemaakt voor de beperkte ruimte op het Atrium in Amsterdam, maar juist ook inzetbaar…

Aflevering gemist? Laetitia Simonis in Captains of Cleaning over leiderschap

15 juli 2021 Management is de dingen goed doen, maar leiderschap is de goede dingen doen (Drucker). Allebei zijn ze nodig. “Leiderschap begint allereerst bij jezelf, leg de nadruk op motiveren en ontwikkelen van je team, geloof…

1nergieke bijdrage aan langste schoonmaakgedicht van Nederland

15 juni 2021 De Dag van de Schoonmaker 2021 Deze dag is natuurlijk niet de enige dag om onze schooncollega’s in het zonnetje te zetten, Want elke dag, jaar in jaar uit moeten we hen koesteren en juist goed…

1nergiek en Markthal blijven partners

31 mei 2021 We krijgen er 1nergie(k) van… Exploitant in winkelcentra Klépierre heeft de samenwerking met ons verlengd om de iconische overdekte woon- en winkelboog Markthal Rotterdam schoon en netjes te houden. Ik ben er trots op…

1nergiek ontvangt Green Care Professional certificaat 2020

8 april 2020 Vandaag heeft 1nergiek, bij Hijman Schoonmaakartikelen het Green Care Professional certificaat overhandigd gekregen. Hierin staan de besparingen van grondstoffen die 1nergiek heeft bereikt door gebruik te maken van de green care lijn van Werner & Mertz.…

1nergiek weer met vlag en wimpel geslaagd

30 maart 2021 Het was in het eerste kwartaal van 2021 niet alleen druk met de vele audits voor het bedrijfskeurmerk “Verantwoord Schoon” van de Stichting LOSK, Landelijk Orgaan Schoonmaak en Kwaliteit, maar ook kwamen de jaarlijkse…

Opdrachtgevers 1nergiek ontvangen certificaten Keurmerk Verantwoord Schoon

29 maart 2021 1nergiek is het eerste schoonmaakbedrijf in Nederland dat het Keurmerk Verantwoord Schoon op bedrijfsniveau heeft behaald. Daarmee is 1nergiek een trendsetter. Het Keurmerk Verantwoord Schoon is een nieuw, uniek en onafhankelijk praktijk-keurmerk voor de…

1nergiek 1e Keurmerkhouder van Nederland Keurmerk Verantwoord Schoon

26 februari 2021 Schoonmaakbedrijf 1nergiek is het eerste schoonmaakbedrijf in Nederland dat het Keurmerk Verantwoord Schoon op bedrijfsniveau heeft behaald. Daarmee is het schoonmaakbedrijf een trendsetter. Van het keurmerk wordt een hoop verwacht, omdat het niet gaat…

1nergiek medewerkersonderzoek: bevlogen productief en onveranderd tevreden

11 februari 2021 Wederom een ongekend hoge tevredenheid onder medewerkers van 1nergiek: 7,84. Voor de tweede keer voerde Integron voor schoonmaakbedrijf 1nergiek een onafhankelijk, anoniem en waardevol medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) uit. “Uit het MTO komen voor ons bedrijf…

Daadwerkelijk en kwalitatief uitgevoerde gevelreiniging besparen kosten. Voor jaren.

1 februari 2021 “Voor alles is een oplossing”, stelt en weet John Kettenes, specialist in specialistische reiniging bij 1nergiek. Dat klinkt dubbel, toch is John specialist in zijn vakgebied gevelreiniging en -onderhoud. Al 35 jaar. Natuurlijk barst…

Trots op onze schooncollega's bij Zorgwaard!

15 januari 2021 Hoe attent als je eigen schooncollega’s je bedanken dat je voor hen de zorgbonus hebt geregeld. Maar dat is natuurlijk evengoed te danken aan de opdrachtgever Zorgwaard die de namen van deze kanjers namens…

1nergiek behaalt Keurmerk Verantwoord Schoon voor Atrium Amsterdam

15 januari 2021 “Als je je zaken goed voor elkaar hebt, doet wat je belooft en met je klant hebt afgesproken, dan is een audit geen probleem. We zijn er trots op dat 1nergiek het Keurmerk Verantwoord…

Wat hebben onze collega's goed gescoord!

20 oktober 2020 In oktober heeft Wereldhave bij twee winkelcentra waar 1nergiek schoonmaakt een huurderstevredenheidsonderzoek uitgezet waar o.a. werd gevraagd naar de waardering van schoonmaak. Wat hebben onze collega’s goed gescoord! Bij winkelcentrum Middenwaard te Heerhugowaard wordt onze dienstverlening gewaardeerd met een…

Samenwerking 1nergiek en Integron met 5 jaar verlengd!

24 november 2020 1nergiek en Integron werken al sinds 2016 samen. Zo hebben we in de afgelopen jaren al diverse tevredenheidsonderzoeken uitgevoerd op het gebied van klant én medewerker. Afgelopen zomer is de samenwerking voor de komende vijf…

2 prachtige elektrische bakfietsen!

23 november 2020 Hoe trots zijn wij bij 1nergiek op de duurzame oplossing hoe wij in het vervolg onze materialen en middelen vervoeren in het Stadshart Zoetermeer. Ons 1nergiek-team heeft daar de beschikking gekregen over 2 prachtige elektrische…

1nergiek breidt haar wagenpark uit met 7 nieuwe auto's!

16 november 2020 Hoe bijzonder is het om op 1 dag 7 nieuwe auto’s op te halen met de bestuurders. 1nergiek breidt uit en dat is ook een goede reden om eens goed te kijken naar een…

VCA**

26 mei 2020 Trots op het feit dat 1nergiek voor de afdelingen specialistische reiniging en glasbewassing een upgrade heeft behaald naar VCA**. Het is maar een papiertje, maar intern voor ons hét bewijs dat we bewust met…

1nergiek introduceert hesjes om afstand te houden

27 maart 2020 Alle schoonmakers zouden op een lijst van vitale beroepen moeten staan. In deze zware tijden is het namelijk ontzettend belangrijk dat alles goed wordt schoongehouden en gedesinfecteerd. We hebben het dan ook ontzettend druk.…

Petje af voor mijn schooncollega's!

20 maart 2020 Een kleine ode aan mijn collega’s in deze bijzondere tijd. Het Coronavirus Het Coronavirus houdt de hele wereld bezig. Het is gesprek van de dag en elk uur komt er ander nieuws op ons af. Er…

1nergiek wint Medewerkerbeleving award!

23 mei 2019 Recentelijk hebben we een medewerkerstevredenheidsonderzoek gehouden. Met een cijfer van 7.84 hebben we hoog gescoord. Met nog twee andere bedrijven zijn we daardoor genomineerd voor de Medewerkerbeleving award in de categorie Professionele en financiële…

1nergiek zet schooncollega’s in het zonnetje!

15 juni 2018 Op 15 juni a.s. is het de Dag van de Schoonmaker. Een dag waarop schoonmaakbedrijven van Nederland hun krachten bundelen om zoveel mogelijk schoonmaakmedewerkers in het zonnetje te zetten. Vanuit het 1nergieke gedachtegoed staat…

1nergieke samenwerking met NH Media

1 mei 2018 Per 1 mei is 1nergiek gestart als nieuwe schoonmaakpartner van mediabedrijf NH Media en AT5. Naast de reguliere en periodieke schoonmaak verzorgt 1nergiek binnen de samenwerking ook de sanitaire supplies aan de Aletta Jacobslaan in Amsterdam. Waarom…

Vanaf 1 februari 2018 samen verder onder de naam 1nergiek

1 februari 2018 De laatste jaren zijn de identiteit, kennis en kunde van de labels Teico Service, SGA Schoonmaak, 1nergiek en Glas&Rein, samen de Professional Facility Services Group, steeds meer naar elkaar toegegroeid. Vanaf 1 februari 2018…

1nergieke aanpak gekozen voor grote vastgoedprojecten Amsterdam

29 januari 2018 1nergiek is als winnaar uit de bus gekomen bij een aantal grote tendertrajecten van ’s werelds grootste vastgoed-ontwikkelaar en –beheerder. Daar zijn we trots op! Voor prestigeprojecten Symphony Offices, 1000 Mahler en UP Office Building is…

1nergiek breidt diensten bij Wereldhave verder uit

1 januari 2018 Per 1 januari j.l. is 1nergiek gestart als schoonmaakpartner bij het Eggert Winkelcentrum in Purmerend. Dit winkelcentrum dat afgelopen tijd flink is gerenoveerd, fungeert als belangrijk kernpunt voor winkeliers en dagjesmensen in de regio…

1nergiek weer met vlag en wimpel geslaagd

30 maart 2021

Het was in het eerste kwartaal van 2021 niet alleen druk met de vele audits voor het bedrijfskeurmerk “Verantwoord Schoon” van de Stichting LOSK, Landelijk Orgaan Schoonmaak en Kwaliteit, maar ook kwamen de jaarlijkse audits van onze andere certificaten en keurmerken weer voorbij. Gelukkig waren de auditoren van EBN Certification. zelf ook van mening dat dit toch beter kon worden uitgevoerd door fysiek aanwezig te zijn en met in achtneming van alle Coronaregels hebben we in 3 dagen de audit doorlopen. Met dank aan onze schooncollega’s en opdrachtgevers voor hun hulp en tijd.

Wij kunnen wederom zeggen dat we weer gehercertificeerd zijn voor de ISO9001, ISO 14001 en De MVO-Wijzer. Tevens hebben we ook de periodieke audit van ons VCA** certificaat weer behaald. Nu alleen in april nog het OSB Keurmerk en dan hebben wij alle audits van 2021 weer gehad.

Opdrachtgevers 1nergiek ontvangen certificaten Keurmerk Verantwoord Schoon

29 maart 2021

1nergiek is het eerste schoonmaakbedrijf in Nederland dat het Keurmerk Verantwoord Schoon op bedrijfsniveau heeft behaald. Daarmee is 1nergiek een trendsetter. Het Keurmerk Verantwoord Schoon is een nieuw, uniek en onafhankelijk praktijk-keurmerk voor de schoonmaaksector. Bij andere keurmerken en certificaten wordt de theorie van de uitvoering beoordeeld, het Keurmerk Verantwoord Schoon richt zich op de praktijk en de uitvoering van alle processen. Dus daar waar het schoonmaakonderhoud gebeurt.

Wij moesten wachten tot de officiële uitreiking van het keurmerk zodat wij over konden gaan naar het uitreiken van de certificaten aan de geauditeerde klanten . Bij alle audits waren de resultaten boven gemiddeld (van een 8,2 tot een 9,4) en dit willen wij graag delen met onze net zo trotse opdrachtgevers. Zij ontvangen een ingelijst certificaat en een map met het certificaat, uitleg over LOSK (het keurmerk), een stuk over schoonbeleving, het rapport van de auditering en een raamsticker waarmee de klant kan aangeven dat zijn locatie het keurmerk heeft behaald.

1nergiek 1e Keurmerkhouder van Nederland Keurmerk Verantwoord Schoon

26 februari 2021

Schoonmaakbedrijf 1nergiek is het eerste schoonmaakbedrijf in Nederland dat het Keurmerk Verantwoord Schoon op bedrijfsniveau heeft behaald. Daarmee is het schoonmaakbedrijf een trendsetter. Van het keurmerk wordt een hoop verwacht, omdat het niet gaat om goedkeur of afkeur, maar om het verbeteren van het schoonmaakproces en daarmee het resultaat.

Ieder schoonmaakbedrijf zal tegen een prospect zeggen dat zij goed werk leveren, conform afspraak. Stel je nu voor dat een schoonmaakbedrijf dit niet alleen kan zeggen, maar ook kan bewijzen met een keurmerk. Via een onafhankelijk bureau wordt getoetst op de pijlers mens, proces en kwaliteit. “Dat zegt meer dan duizend woorden”, aldus mede-grondlegger van het Keurmerk Verantwoord Schoon Gerard Spoor. Hij probeert samen met compagnon Jan Vera een kentering in schoonmaakkwaliteit te verwezenlijken. Door niet te kijken wat goed of fout is, maar door het hele proces te doorlopen en op een constructieve manier te adviseren zodat op een verantwoorde manier aan de eisen van het schoonmaakcontract wordt voldaan.

Keurmerk Verantwoord Schoon is een aanvulling

Spoor: “Het Keurmerk Verantwoord Schoon is een aanvulling op de reeds bestaande keurmerken die toch vaak vanachter het bureau gehaald kunnen worden. Niets ten nadele daarvan, maar het zegt niets over de kwaliteit van de werkzaamheden op de werkvloer. Met dit keurmerk, dat gebruik maakt van het LOSK kwaliteitsmeetsysteem, kunnen we daar wel iets over zeggen. Op een eerlijke manier.” Spoor doelt daarmee op metingen volgens VSR waarbij hele objecten afgekeurd kunnen worden als in iedere ruimte alleen stof in een luchtrooster niet is weggehaald. “Dat is hier niet aan orde, het is eigenlijk absurd dat we een pand afkeuren dat er prima schoon uitziet omdat er één klein onderdeel van het werk is vergeten, toevallig 24 keer?”

“Het gaat niet alleen om goed of fout”

Die mening wordt volledig gedeeld door algemeen directeur van schoonmaakbedrijf 1nergiek Laetitia Simonis. Ze benadrukt dat het geen ‘battle of the meetsystemen’ is, maar dat LOSK datgene meet dat je wilt weten als schoonmaakbedrijf. “De basis van beide systemen is hetzelfde. Je gaat iets meten om te kijken wat de kwaliteit is. Het grote verschil is, dat bij het Keurmerk Verantwoord Schoon, een volledig onafhankelijke instantie de meting verricht. Zo haal je de zweem van de perverse prikkel weg die vaak klinkt in de schoonmaakbranche, mede omdat er geen gedwongen hermetingen vastzitten aan dit keurmerk. In plaats van goed of fout, ga je bouwen aan de kwaliteit van de medewerkers, de veiligheid bij uitvoering, alle relevante processen en dus aan de echte kwaliteit.”

Spoor benadrukt dat het keurmerk veel verder gaat dan alleen een meting. “Door te toetsen op de pijlers mens (via een vragenlijst), proces (op de objecten tijdens uitvoering) en kwaliteit (kwaliteitsmeting in de objecten), krijg je een volledig beeld van de organisatie en haar processen. In alle eerlijkheid kan ik ook al verklappen dat bij goede scores op de factor mens en processen de factor kwaliteit zelden een issue is. Want dat is het gevolg van de eerste twee pijlers.”

Pijlers Keurmerk Verantwoord Schoon

Bij de factor mens wordt gekeken of aan alle randvoorwaarden is voldaan om de medewerkers verantwoord te laten werken. Hoe zit het bijvoorbeeld met de bereikbaarheid van de leidinggevende? Hoe is de BHV geregeld en beschikken ze over de juiste materialen? De proces-evaluatie richt zich op de schoonmaakprocessen. Zijn deze goed ingeregeld en toegepast? Zijn de elektrische machines gekeurd en veilig? Worden de werkzaamheden schoonmaaktechnisch goed uitgevoerd? De laatste pijler is de resultaat-evaluatie waarin wordt gekeken of de werkzaamheden op het juiste moment en op de juiste wijze zijn uitgevoerd volgens het schoonmaakcontract, oftewel de kwaliteitsmeting op locatie.

Synergie

Simonis gelooft dat het behalen van alle drie de pijlers resulteert in een betere uitkomst: “1+1=3. Want als het op alle vlakken goed geregeld is, gaat er een beter resultaat uitkomen. Het voordeel van dit keurmerk vind ik overigens wel dat de meting met de schoonmaker erbij wordt gehouden.” Spoor: “Dat kan ik staven bij één van de opdrachtgevers van 1nergiek. Vanuit historie bleek dat men toch enigszins bang was als mensen meekijken om afgerekend te worden op resultaat. Constant vroegen medewerkers naar mijn bevindingen. Ik gaf aan dat deze mevrouw het prima deed, maar dat de luchtroosters een tijdje waren vergeten. Haar reactie sprak boekdelen: ‘Oh! Dat kan écht niet.’ En ze ging er gelijk mee aan de slag. Oftewel de meting zelf wordt direct een leermoment en de medewerker staat er op dat moment ook voor open. Wij zijn geen scheidsrechters die bij iedere overtreding kaarten uitdelen. Zie de keurmeesters van dit keurmerk als externe coaches die een duwtje in de rug geven als het nodig is. En natuurlijk heeft dat alsnog invloed op de beoordeling. Maar de fout op het luchtrooster weegt minder zwaar dan een smerige toiletbril. Zoals het hoort.”

Simonis ziet daar de absolute meerwaarde. “Want het creëren en constructief benutten van een leermoment is niet zo makkelijk als we denken en dan ook nog eens met het beste resultaat. De medewerker gaat overtuigd op een betere manier weer aan het werk”.

Chagrijnig

Simonis: “Dit maakt het voor de schoonmaker eerlijker. Hij/zij doet enorm haar best om een goed resultaat neer te zetten, maar als om wat voor reden dan ook één handeling constant vergeten wordt, dan wordt het pand afgekeurd met een chagrijnige klant en medewerker als gevolg. Dat voelt oneerlijk. Het Keurmerk Verantwoord Schoon is voor ons een duidelijk aanvulling op de keurmerken die wij bezitten. Niet alleen voor onze opdrachtgevers, maar ook voor onszelf. Wij gaan de uitkomsten van het keurmerk samenvoegen met het medewerkerstevredenheidsonderzoek. Ik ben ervan overtuigd dat we daarin hoger gaan scoren. En dat is het belangrijkste van alles. Weet je waarom? Ik realiseer mij dag in dag uit dat wij alleen maar succesvol zijn door onze medewerkers. Niet door een fantastische website of tien klanten die zeggen dat wij fantastisch zijn. Het is mooi als ze dat doen, maar dat komt uiteindelijk door de medewerkers die hun werk hartstikke goed doen.”

“Dit systeem is de eerlijkste en beste manier van kwaliteitsbepaling”

Simonis vervolgt: “Dat is wat Stichting LOSK gedaan heeft. Zij hebben een waardeoordeel gegeven aan objecten en het soort vervuiling. Spoor: “En dat is geen raketwetenschap, maar gewoon logica. Het grappige is dat we al vijf jaar bezig zijn om anderen te overtuigen van een noodzakelijke verandering in het meetsysteem, zonder resultaat. En daarom zijn we het zelf gaan doen.” Met succes, zo blijkt. Simonis: “Als dit systeem nog verder doorzet dan zullen de andere partijen mee moeten. En waarom? Ik ben ervan overtuigd dat dit systeem in combinatie met het bedrijfskeurmerk de eerlijkste en beste manier van kwaliteitsbepaling is. Dit gaat nog veel stof doen opwaaien in de branche en de andere keurmerken en systemen.”

1nergiek medewerkersonderzoek: bevlogen productief en onveranderd tevreden

11 februari 2021

Wederom een ongekend hoge tevredenheid onder medewerkers van 1nergiek: 7,84. Voor de tweede keer voerde Integron voor schoonmaakbedrijf 1nergiek een onafhankelijk, anoniem en waardevol medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) uit. “Uit het MTO komen voor ons bedrijf drie sterke punten naar voren: ‘het gevoel van veiligheid op mijn werkplek’, ‘middelen om veilig te kunnen werken’ en ‘plezier in mijn werk’. Dat laatste verheugt mij. Collega’s voelen zich betrokken, zijn bevlogen en tevreden over 1nergiek”, vertelt Guido Wajer, KAM-manager bij 1nergiek.

Het salaris daarentegen komt als verbeterpunt uit het onderzoek naar voren: “Niet verrassend. Wij houden ons echter aan de geldende cao-regels, betalen marktconform én op tijd, waardoor we helaas niets aan de salariëring voor onze schooncollega’s kunnen doen. Ongetwijfeld staat het salaris in de aankomende cao-onderhandelingen weer hoog op de agenda.”

Voor 1nergiek zijn de medewerkers het belangrijkste goed. “Dat hebben we de afgelopen jaren geprobeerd extra te ‘laden’ door een veilige werkomgeving te creëren. Uiteraard in deze coronatijd, maar ook door het gevoel te geven dat onze medewerkers het fijn vinden om bij 1nergiek te werken, dat ze iets durven te zeggen, dat kunnen doen én ook doen. Veiligheid komt als nummer 1 uit het medewerkerstevredenheidsonderzoek dat we in november 2020 hielden. Mooi toch?!”, reageert Wajer.

Eenheid vanuit diversiteit 

Samenspraak en draagvlak zijn essentieel voor een schoonmaakbedrijf. “1nergiek wil een eenheid zijn vanuit diversiteit. Bij ons werken zo’n 600 mensen, die 39 nationaliteiten vertegenwoordigen. Iedereen moet zich gehoord, gesteund en veilig voelen. Als collega’s aangeven enthousiast elke dag aan het werk te gaan, word ik daar blij van. Schoonmakers moeten hard werken en dan is het geweldig dat ze plezier aan hun werk beleven. Het zegt veel over hun bevlogenheid.”

Medewerkers 1nergiek onveranderd tevreden En wat nu? 

De hoge tevredenheid van 7,84 is onveranderd ten opzichte van het MTO in 2018. 1nergiek heeft zeker de ambitie om dit niveau in de toekomst vast te houden of zelfs om nog beter te presteren. Die uitdaging onderzoeken levert informatie op, overtuigt algemeen directeur Laetitia Simonis: “Als je je bedrijf en jezelf serieus neemt en voor bepaalde doelen gaat, dan moet je regelmatig onderzoeken. Je kunt niet voor de komende jaren een mooi bedrijfsplan schrijven, één keer een onderzoek doen en dan beweren dat je het goed doet. Je moet echt blijven meten. Een beleidsplan moet je altijd tussentijds bijschaven door bepaalde ontwikkelingen, daar moet je voor open blijven staan.’’

En wat nu?

Een MTO uitvoeren is één, de uitkomsten op een rij zetten is twee, maar wat is de derde stap, vragen we aan Wajer. “Als eerste delen we met de operationele leiding van 1nergiek de belangrijkste aandachtspunten en successen uit het Integron-onderzoek. Maar we kijken ook naar de ontwikkelingen ten opzichte van ons MTO in 2018 en de invloed van corona op de medewerkerstevredenheid. Vervolgens informeren we alle medewerkers uitgebreid over de uitslagen en gaan we samen in gesprek over hoe we deze aandachtspunten kunnen gaan verbeteren. We zullen concrete afspraken maken. De bedoeling is dat onze leidinggevende met hun teams hier actief aan gaan werken, wat we uiteraard gaan monitoren en coachen. Ik heb er alle vertrouwen in dat we voor onze gezamenlijke effort beloond worden in het MTO in 2022.”

Award voor hoogste medewerkerstevredenheid 

Integron reikt jaarlijks de Beleving Awards uit aan organisaties, die het beste presteren op het gebied van klant- en medewerkerbeleving. De nominaties voor deze award zijn gebaseerd op de uitkomsten naar de tevredenheid onder klanten en medewerkers. In 2019 won 1nergiek de award in de categorie Professionele en Financiële dienstverlening. “Van alle bedrijven in deze categorie heeft 1nergiek dus de hoogste medewerkerstevredenheid. Daar zijn we natuurlijk super trots op!”

Trends en tendensen 

Integron helpt organisaties met op maat klant- en medewerkersonderzoek, en met advies en training om het beste uit klanten en medewerkers te halen. 1nergiek heeft de samenwerking verlengd vertelt Wajer: “Om een goede vergelijking naar beleving, tevredenheid en verbeterpunten te kunnen maken, hebben we Integron opnieuw gevraagd om het onderzoek te leiden. Zij hebben al onze 600 medewerkers persoonlijk uitgenodigd, dus bedrijfsbreed, per mail en de collega’s zonder mailadres per brief. Over alle categorieën – schooncollega’s, rayonmanagers, objectleiding en overhead – zien we een toename in deelname aan het MTO van 6%. Ook de komende vijf jaar blijven we met Integron samenwerken. Als je wisselt van onderzoekbureau, kun je geen verbanden tussen uitkomsten leggen, nu kunnen we wel trends en tendensen ontdekken. Onze achterliggende gedachte is om beleid te maken en dingen te bedenken en uit te voeren. Met een MTO heeft de medewerker de kans om anoniem te bevestigen wat goed gaat of niet. Heel waardevol voor iedere 1nergieker en onze klanten en relaties.”

Daadwerkelijk en kwalitatief uitgevoerde gevelreiniging besparen kosten. Voor jaren.

1 februari 2021

“Voor alles is een oplossing”, stelt en weet John Kettenes, specialist in specialistische reiniging bij 1nergiek. Dat klinkt dubbel, toch is John specialist in zijn vakgebied gevelreiniging en -onderhoud. Al 35 jaar. Natuurlijk barst de 

schoonmaakbranche van vakmensen, maar één gesprek met deze kenner en ervaringsdeskundige en je leert hoe belangrijk gevelonderhoud voor elk gebouw is, dat er veel werk aan de spreekwoordelijke winkel is want (lang) niet alles wat is verkocht wordt ook uitgevoerd, en dat er in gevelonderhoud veel te besparen valt. Qua leed en in euro’s. 

“Een gebouw is het huis van je bedrijf; het onderhoud daarvan is zo belangrijk. Loop eens een rondje rond het Atrium in Amsterdam. Dan kijk je je ogen uit. In positieve zin. Zo kan het dus ook.”

Het is een feit: gevelonderhoud krijgt in veel artikelen aandacht; de samenhang tussen esthetisch en technisch onderhoud, en de rol en aandacht van de gebouweigenaar. Iedereen snapt dat gevelreiniging noodzakelijk is en dat de controlerende en signalerende rol van de glazenwassers praktisch en belangrijk is. Waarom ziet 1nergiek-specialist John Kettenes dan met regelmaat gevels waar

duidelijk te zien is, dat het onderhoud en de reiniging van de gevel niet goed worden uitgevoerd? Met alle gevolgen van dien…

Van vroeger naar nu 

Stomen en stralen met chemie, zo werd gevelonderhoud vroeger uitgevoerd. En nu? “Met chemie. De enige goede oplossing, want gebruik je goede producten op de juiste manier, dan bereik je goede resultaten waarmee je jaren vooruit kunt”, legt John uit. Reinigen, polijsten, conserveren: gevelonderhoud is een 3-trapsraket. “De soort gevel en de plek waar het pand staat, zijn van grote invloed op het benodigde onderhoud en de staat van het gebouw.”

(Voor)tijdige aanpak loont

“Roestpitten op kunststof kozijnen, ijzerets op houten kozijnen; het komt zeker voor als je in de buurt van bijvoorbeeld een industriegebied woont. Je kunt dergelijke problemen oplossen, als je de gevel regelmatig, tijdig en goed onderhoudt. Uiteraard gebruiken we voor verschillende gevels verschillende materialen en middelen. We zetten altijd proefstukken uit, we gaan niet zo maar aan lopen ‘pieten’. Onze klanten krijgen uitgebreide informatie over onze aanpak, de middelen en materialen die we gebruiken met productinformatie en garantiebepalingen, en een meerjarig-onderhoudsplan van 5 of 10 jaar. Ze zien op foto’s het verschil, het effect op hun gebouw van het gevelonderhoud dat we voorstellen. De investering in het juiste gevelonderhoud in het eerste jaar met een kostenefficiënt meerjarenonderhoud én afgestemd met de glasbewassing zorgt voor een kwalitatief en zichtbaar beter resultaat tegen lagere kosten. Maar het moet ook daadwerkelijk uitgevoerd worden. Wij doen dat.”

Van vroeger naar nu  Glas en gevel worden vaak over één kam geschoren

Ten onrechte, maar ze kunnen wel samen gaan, legt John uit: “We hebben onze glazenwassers opgeleid dat ze gevelproblemen zien en signaleren. We informeren altijd onze klanten en gaan in overleg. Dat stelt gerust. Waar ik me zorgen over maak? Als ik een recente aanbesteding of een toren in de Randstad voorbij zie komen, waar glas en gevel uit één potje gedaan moeten worden. Je moet deze twee zaken apart houden. Je kunt als adviesbureau, opdrachtgever en inschrijvende partij niet klakkeloos aannemen, dat het gebouw er goed bij staat, dat het tijdig is gereinigd en geconserveerd. Hoe kun je dan van een klein, uitgeknepen glasbewassingsbudget het gevelonderhoud (goed) uitvoeren?”

“Of 1nergiek inschrijft op een aanbesteding of een offerte neerlegt? We gaan vooraf kijken

en beoordelen. Dan laten we de gebouwbeheerder of -eigenaar zien, dat je het verweringsproces kunt stoppen en een proactieve bijdrage kunt leveren aan het gebouwonderhoud. Het managen van de verwachtingen is belangrijk; sommige gevels zijn al te ver heen en ik vraag me ook geregeld af of een eigenaar of beheerder daar de juiste aandacht voor heeft. En ja, je kunt dus heel veel kosten en verrassingen voorkomen.”

Wie denkt dat glas en gevel altijd samen gaan, denkt te simpel 

John geeft een voorbeeld van een glazen pand: “Veel ramen worden met een tuckerpole-systeem gereinigd, met demiwater zonder kalk, chloor en dergelijke dat streeploos opdroogt. Klinkt goed, maar het water druppelt na en komt ergens terecht. Bijvoorbeeld achter het glas tussen de rvs-platen. Dat vreet in, dat leidt tot verwering en roestvorming, dat krijg je er niet meer af. Dus voltrekt zich een ramp voor het gebouw en de portemonnee van de eigenaar. Je kunt dat heel eenvoudig voorkomen door handmatig de ramen te zemen. Dat kost meer geld, maar uiteindelijk op de lange termijn minder.”

Doen wat je belooft met de juiste intenties

“Lage inschrijvingen op aanbestedingen leiden tot problemen. Het lijkt wel of het alleen om de prijzen gaat, het willen hebben van die aanbesteding of opdracht. Andersom vanuit de kant van de gebouweigenaar gezien, een beslissing die voor dat moment enkel kostentechnisch ingestoken is… voor dat jaar.”

“Ik weet, de eerste investering voor gevelonderhoud is duur, maar je kunt vooruit, bent enkele jaren van de kosten af. Je hoeft je pand dan niet te laten renoveren, dus ben je onder de streep goedkoper uit. Het vergt wel een samenwerking tussen de gebouwbeheerder en glas- en gevelreiniger, waarin de onderhoudspartij daadwerkelijk doet wat hij beloofd heeft, de gebouwbeheerder dat ook ziet en dat alles tegen de juiste prijs… voor beide partijen. Dan kun je vakwerk leveren, waar iedereen blij van wordt en tevreden over is, en waarmee iedereen jaren vooruit kan.”

1nergiek behaalt Keurmerk Verantwoord Schoon voor Atrium Amsterdam

15 januari 2021

“Als je je zaken goed voor elkaar hebt, doet wat je belooft en met je klant hebt afgesproken, dan is een audit geen probleem. We zijn er trots op dat 1nergiek het Keurmerk Verantwoord Schoon heeft ontvangen voor het schoonmaakonderhoud van het prestigieuze kantoorpand Atrium aan de Zuidas in Amsterdam. Met een 8,6!”, reageert een trotse Guido Wajer, kwaliteitsmanager bij schoonmaakbedrijf 1nergiek uit Lijnden. Stichting LOSK voerde de audit op 27 november 2020 uit.

Keurmerk Verantwoord Schoon is een nieuw, uniek en onafhankelijk praktijk-keurmerk voor de schoonmaaksector. Bij andere keurmerken en certificaten wordt de theorie van de uitvoering beoordeeld, het Keurmerk Verantwoord Schoon richt zich op de praktijk en de uitvoering van alle processen. Dus daar waar het schoonmaakonderhoud gebeurt.

De mens achter de schoonmaak

Het Keurmerk Verantwoord Schoonmaken is gebaseerd op (1) resultaat, (2) processen en (3) de mens achter de schoonmaak. Dat beaamt Guido Wajer, kwaliteitsmanager bij 1nergiek: “De audit kijkt heel serieus achter de schermen en in de processen op de werkvloer. Dat spreekt ons enorm aan in vergelijking met de bestaande papieren keurmerken en certificaten.”

Veiligheid en gezondheid zijn belangrijk 

“1nergiek is een gespecialiseerd schoonmaakbedrijf dat spik en span schoonmaakt, met oog voor de omgeving. Onze kracht zijn onze mensen. Daarom stellen wij het welzijn van onze mensen voorop. De winst hiervan is groot, voor onze opdrachtgevers en onze medewerkers. Als vanzelfsprekend willen we graag dit keurmerk behalen om onze klanten en medewerkers te laten zien, dat we hen allemaal serieus nemen en hun veiligheid en gezondheid belangrijk vinden.”

Schoonmaak blijft mensenwerk 

“Het is nu ook gebleken dat wanneer je je zaken gewoon goed voor elkaar hebt,  zo’n audit geen probleem hoeft te zijn, ook al krijg je nog tips en adviezen mee op basis van de constateringen. Daar kun je weer verder mee en dat willen we ook, want schoonmaak is en blijft mensenwerk.”

1nergiek heeft besloten om het hele bedrijf te auditen voor het Keurmerk Verantwoord Schoon. Guido: “Met de kracht van onze mensen, de heldere afspraken met onze klanten en onze vakkennis gaat dat lukken. We zijn ervan overtuigd!”

Over Atrium Amsterdam

Atrium Amsterdam is een echte eyecatcher voor iedereen die de kruising van de Strawinskylaan en de Parnassusweg passeert of op de A10 Zuid rijdt. Het kantoorgebouw is een samensmelting van ondernemerschap, hospitality, duurzaamheid en welzijn. Tevens heeft het een rijke historie, als het oudste gebouw van de Zuidas. Het is meer dan een kantoorgebouw alleen. Het is de architectonische vertaling van optimale productiviteit. Atrium Amsterdam bevindt zich in het hart van de Amsterdamse Zuidas. Dit is een zeer levendig gebied waar bedrijven, instellingen, horeca, de Vrije Universiteit van Amsterdam én woningbouw voor veel dynamiek zorgen.

 

Wat hebben onze collega’s goed gescoord!

20 oktober 2020

In oktober heeft Wereldhave bij twee winkelcentra waar 1nergiek schoonmaakt een huurderstevredenheidsonderzoek uitgezet waar o.a. werd gevraagd naar de waardering van schoonmaak. Wat hebben onze collega’s goed gescoord!

Bij winkelcentrum Middenwaard te Heerhugowaard wordt onze dienstverlening gewaardeerd met een 8,6!
Bij winkelcentrum Willem Eggert te Purmerend is onze schoonmaak gewaardeerd met een 8,1!

Wij zijn trots op onze collega’s en natuurlijk ontzettend blij met dit resultaat!

Wereldhave dank voor de samenwerking, ook namens onze collega’s op de vloer!

Samenwerking 1nergiek en Integron met 5 jaar verlengd!

24 november 2020

1nergiek en Integron werken al sinds 2016 samen. Zo hebben we in de afgelopen jaren al diverse tevredenheidsonderzoeken uitgevoerd op het gebied van klant én medewerker. Afgelopen zomer is de samenwerking voor de komende vijf jaar verlengd. De hoogste tijd dus voor een update met Laetitia Simonis, algemeen directeur van 1nergiek.

Klant en medewerkersonderzoek 1nergiek en integron verlengd

Het belang van geregeld klant- en medewerkersonderzoek doen

Laetitia is groot voorstander van het regelmatig toetsen hoe klanten en medewerkers over bepaalde zaken denken en hoe tevreden ze zijn. Laetitia: ‘’Als je jezelf serieus neemt als bedrijf en voor bepaalde doelen gaat, dan moet je gewoon geregeld onderzoek doen. Je kan niet voor de komende jaren een mooi bedrijfsplan schrijven en vervolgens één keer een onderzoek doen en dan beweren dat je het goed doet. Je moet echt blijven meten. Zo’n beleidsplan moet je altijd tussentijds bijschaven door bepaalde ontwikkelingen, dus daar moet je voor open blijven staan als bedrijf.’’

“Juist nu moet je open blijven staan naar klanten en medewerkers”

Ook zeker in deze corona tijd is dit erg belangrijk. ‘’Ik denk dat veel organisaties direct in een soort beschermende rol schieten, zo van ‘hoe ga ik dit overleven?’ en kijken in welke kostenposten er gesneden kan worden. Terwijl ik denk dat je juist nu open moet blijven staan naar klanten en medewerkers. Creatief zijn en in oplossingen denken om hier samen doorheen te komen. Daarom hebben we er ook voor gekozen om juist ook nu in deze tijd door te gaan met Integron. Ik ben van mening dat als je dit soort zaken niet meer doet en alleen maar intern gaat kijken en extreem op de kosten gaat letten, dat je dan als een soufflé in elkaar zakt. Zo gaat alle lucht eruit, terwijl je die er juist in wil houden. Een bepaalde bewegingsvrijheid behouden en creëren. Je moet als bedrijf blijven shinen!

Award-winnaar op gebied van medewerkerbeleving

In 2019 won 1nergiek de Medewerkerbeleving award in de categorie Professionele en financiële dienstverlening. Laetitia: ‘’Daar is iedereen nog steeds super trots op en we willen het ook echt graag vasthouden, die hoge medewerkerstevredenheid. De medewerkers zijn ons belangrijkste goed, dat heb ik de afgelopen tijd ook echt geprobeerd extra te ‘laden’. Een veilige werkomgeving vind ik superbelangrijk en daarmee bedoel ik dat mensen het fijn vinden om hier te werken. Maar ook dat ze iets durven te zeggen en kritisch mogen zijn. Samenspraak en draagvlak is voor mij essentieel. Een open cultuur. We willen een eenheid zijn vanuit diversiteit. Niemand is hetzelfde, dus wij houden van een persoonlijke benadering en proberen iedereen in zijn of haar kracht te zetten. Daarnaast proberen we ook echt te enthousiasmeren. Ik denk sowieso dat wij wel een hele enthousiaste club zijn, we steken elkaar in die zin ook aan.’’

Succes vieren en kritisch kijken naar wat er te verbeteren valt

De resultaten uit een klant- of medewerkersonderzoek ontvangen is één, maar hoe daarna verder? Laetitia: ‘’Ik denk dat het belangrijk is om te vieren wat er te vieren valt en om kritisch te kijken naar zaken die verbeterd kunnen worden. Met elkaar nieuwe ideeën en mogelijkheden bedenken. Zowel naar de klanten als de medewerkers moet je je kwetsbaar opstellen en open zijn over de verbeterpunten. Natuurlijk is dat soms ook moeilijk, maar die uitdaging vind ik juist leuk. Dat maakt het spannend. ‘Scherp aan de wind’, daar hou ik van. We moeten in beweging zijn en blijven.’’

“1nergiek is een organisatie waar oprechte aandacht wordt gegeven aan medewerkers en klanten”

Dynamiek dus, niet stilstaan en blijven investeren. Voor de komende vijf jaar kiest 1nergiek opnieuw voor Integron als partner in klant- en medewerkersonderzoek. Laetitia: ‘’De samenwerking is de afgelopen jaren super goed verlopen. Het DNA van 1nergiek matcht gewoon heel goed met het DNA van Integron. Ik denk dat we allebei flexibel zijn, kritisch durven zijn en een open cultuur hebben.’’ Arjen Maliepaard, Managing Director van Integron, is ook enorm blij met de verlenging van de samenwerking: “1nergiek is een organisatie waar oprechte aandacht wordt gegeven aan medewerkers en klanten. Dit zit in het DNA van de organisatie en er wordt op ieder moment veel tijd ingestoken, niet alleen tijdens het jaarlijkse klantonderzoek of medewerkersonderzoek. Het winnen van de MedewerkerbelevingAward in 2019 zegt natuurlijk al voldoende. Dan is het extra mooi om te zien dat de ambitie er is om ook in de toekomst minimaal dit niveau vast te houden of zelfs nog beter te willen presteren. We kijken enorm uit naar de voortzetting van onze samenwerking waarbij we echt de verbinding gaan maken tussen data vanuit het klant- en medewerkersonderzoek.”

Laetitia: “Integron heeft de ervaring en de expertise om ons goed en op een eerlijke manier te kunnen adviseren. Wij gaan dus door. Daarbij vind ik de onderzoeksmethodiek en de uitwerking heel helder. Daar kun je wat mee. Het zijn duidelijke handvatten. Die infographic vond ik bijvoorbeeld ook superhandig; kort en krachtig. Integron denkt echt mee en de terugkoppeling van resultaten is goed. Je kan er echt op elk niveau in de organisatie mee aan de slag.’’

Over 1nergiek

Met zo’n 600 medewerkers is 1nergiek een middelgrote speler op de zakelijke schoonmaakmarkt. 1nergiek is actief in vastgoed, de culturele sector, winkelcentra, de kantorenmarkt en op scholen. Een optimale leef-, werk- en winkelomgeving creëren is de doelstelling. Hiervoor biedt 1nergiek diverse diensten aan. Van schoonmaak, glasbewassing tot specialistische reiniging, van service host tot receptionist en huismeester.