Nieuws

Nieuws

Houd onze nieuwspagina in de gaten voor informatie over onze diensten en services en voor ander nieuws vanuit ons bedrijf.

1nergiek weer genomineerd voor Integron Beleving Award

  23 september 2021 “We zijn ontzettend trots dat 1nergiek genomineerd is voor de Medewerkerbeleving Award in de categorie Dienstverlening. In 2019 wonnen we de Medewerkerbeleving Award. Nog altijd pronkt de bokaal op een waardevolle plek in…

Dagje op de werkvloer - Laetitia aan de slag op de Markthal

2 augustus 2021 Hoe leuk is een ‘dagje terug naar de werkvloer’. Laetitia Simonis MBA heeft vorige week de nodige meters gemaakt bij het team op de Markthal in Rotterdam. Van 8.00 tot 13.30 uur was het flink aanpoten. Van…

Inzet demontabele Davitarm i.c.m. Ropeclimber toepassing bij Atrium te Amsterdam

26 juli 2021 Supertrots zijn we bij 1nergiek dat we afgelopen weekend onze demontabele Davitarm met Ropeclimber toepassing in gebruik hebben genomen. Speciaal gemaakt voor de beperkte ruimte op het Atrium in Amsterdam, maar juist ook inzetbaar…

Aflevering gemist? Laetitia Simonis in Captains of Cleaning over leiderschap

15 juli 2021 Management is de dingen goed doen, maar leiderschap is de goede dingen doen (Drucker). Allebei zijn ze nodig. “Leiderschap begint allereerst bij jezelf, leg de nadruk op motiveren en ontwikkelen van je team, geloof…

1nergieke bijdrage aan langste schoonmaakgedicht van Nederland

15 juni 2021 De Dag van de Schoonmaker 2021 Deze dag is natuurlijk niet de enige dag om onze schooncollega’s in het zonnetje te zetten, Want elke dag, jaar in jaar uit moeten we hen koesteren en juist goed…

1nergiek en Markthal blijven partners

31 mei 2021 We krijgen er 1nergie(k) van… Exploitant in winkelcentra Klépierre heeft de samenwerking met ons verlengd om de iconische overdekte woon- en winkelboog Markthal Rotterdam schoon en netjes te houden. Ik ben er trots op…

1nergiek ontvangt Green Care Professional certificaat 2020

8 april 2020 Vandaag heeft 1nergiek, bij Hijman Schoonmaakartikelen het Green Care Professional certificaat overhandigd gekregen. Hierin staan de besparingen van grondstoffen die 1nergiek heeft bereikt door gebruik te maken van de green care lijn van Werner & Mertz.…

1nergiek weer met vlag en wimpel geslaagd

30 maart 2021 Het was in het eerste kwartaal van 2021 niet alleen druk met de vele audits voor het bedrijfskeurmerk “Verantwoord Schoon” van de Stichting LOSK, Landelijk Orgaan Schoonmaak en Kwaliteit, maar ook kwamen de jaarlijkse…

Opdrachtgevers 1nergiek ontvangen certificaten Keurmerk Verantwoord Schoon

29 maart 2021 1nergiek is het eerste schoonmaakbedrijf in Nederland dat het Keurmerk Verantwoord Schoon op bedrijfsniveau heeft behaald. Daarmee is 1nergiek een trendsetter. Het Keurmerk Verantwoord Schoon is een nieuw, uniek en onafhankelijk praktijk-keurmerk voor de…

1nergiek 1e Keurmerkhouder van Nederland Keurmerk Verantwoord Schoon

26 februari 2021 Schoonmaakbedrijf 1nergiek is het eerste schoonmaakbedrijf in Nederland dat het Keurmerk Verantwoord Schoon op bedrijfsniveau heeft behaald. Daarmee is het schoonmaakbedrijf een trendsetter. Van het keurmerk wordt een hoop verwacht, omdat het niet gaat…

1nergiek medewerkersonderzoek: bevlogen productief en onveranderd tevreden

11 februari 2021 Wederom een ongekend hoge tevredenheid onder medewerkers van 1nergiek: 7,84. Voor de tweede keer voerde Integron voor schoonmaakbedrijf 1nergiek een onafhankelijk, anoniem en waardevol medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) uit. “Uit het MTO komen voor ons bedrijf…

Daadwerkelijk en kwalitatief uitgevoerde gevelreiniging besparen kosten. Voor jaren.

1 februari 2021 “Voor alles is een oplossing”, stelt en weet John Kettenes, specialist in specialistische reiniging bij 1nergiek. Dat klinkt dubbel, toch is John specialist in zijn vakgebied gevelreiniging en -onderhoud. Al 35 jaar. Natuurlijk barst…

Trots op onze schooncollega's bij Zorgwaard!

15 januari 2021 Hoe attent als je eigen schooncollega’s je bedanken dat je voor hen de zorgbonus hebt geregeld. Maar dat is natuurlijk evengoed te danken aan de opdrachtgever Zorgwaard die de namen van deze kanjers namens…

1nergiek behaalt Keurmerk Verantwoord Schoon voor Atrium Amsterdam

15 januari 2021 “Als je je zaken goed voor elkaar hebt, doet wat je belooft en met je klant hebt afgesproken, dan is een audit geen probleem. We zijn er trots op dat 1nergiek het Keurmerk Verantwoord…

Wat hebben onze collega's goed gescoord!

20 oktober 2020 In oktober heeft Wereldhave bij twee winkelcentra waar 1nergiek schoonmaakt een huurderstevredenheidsonderzoek uitgezet waar o.a. werd gevraagd naar de waardering van schoonmaak. Wat hebben onze collega’s goed gescoord! Bij winkelcentrum Middenwaard te Heerhugowaard wordt onze dienstverlening gewaardeerd met een…

Samenwerking 1nergiek en Integron met 5 jaar verlengd!

24 november 2020 1nergiek en Integron werken al sinds 2016 samen. Zo hebben we in de afgelopen jaren al diverse tevredenheidsonderzoeken uitgevoerd op het gebied van klant én medewerker. Afgelopen zomer is de samenwerking voor de komende vijf…

2 prachtige elektrische bakfietsen!

23 november 2020 Hoe trots zijn wij bij 1nergiek op de duurzame oplossing hoe wij in het vervolg onze materialen en middelen vervoeren in het Stadshart Zoetermeer. Ons 1nergiek-team heeft daar de beschikking gekregen over 2 prachtige elektrische…

1nergiek breidt haar wagenpark uit met 7 nieuwe auto's!

16 november 2020 Hoe bijzonder is het om op 1 dag 7 nieuwe auto’s op te halen met de bestuurders. 1nergiek breidt uit en dat is ook een goede reden om eens goed te kijken naar een…

VCA**

26 mei 2020 Trots op het feit dat 1nergiek voor de afdelingen specialistische reiniging en glasbewassing een upgrade heeft behaald naar VCA**. Het is maar een papiertje, maar intern voor ons hét bewijs dat we bewust met…

1nergiek introduceert hesjes om afstand te houden

27 maart 2020 Alle schoonmakers zouden op een lijst van vitale beroepen moeten staan. In deze zware tijden is het namelijk ontzettend belangrijk dat alles goed wordt schoongehouden en gedesinfecteerd. We hebben het dan ook ontzettend druk.…

Petje af voor mijn schooncollega's!

20 maart 2020 Een kleine ode aan mijn collega’s in deze bijzondere tijd. Het Coronavirus Het Coronavirus houdt de hele wereld bezig. Het is gesprek van de dag en elk uur komt er ander nieuws op ons af. Er…

1nergiek wint Medewerkerbeleving award!

23 mei 2019 Recentelijk hebben we een medewerkerstevredenheidsonderzoek gehouden. Met een cijfer van 7.84 hebben we hoog gescoord. Met nog twee andere bedrijven zijn we daardoor genomineerd voor de Medewerkerbeleving award in de categorie Professionele en financiële…

1nergiek zet schooncollega’s in het zonnetje!

15 juni 2018 Op 15 juni a.s. is het de Dag van de Schoonmaker. Een dag waarop schoonmaakbedrijven van Nederland hun krachten bundelen om zoveel mogelijk schoonmaakmedewerkers in het zonnetje te zetten. Vanuit het 1nergieke gedachtegoed staat…

1nergieke samenwerking met NH Media

1 mei 2018 Per 1 mei is 1nergiek gestart als nieuwe schoonmaakpartner van mediabedrijf NH Media en AT5. Naast de reguliere en periodieke schoonmaak verzorgt 1nergiek binnen de samenwerking ook de sanitaire supplies aan de Aletta Jacobslaan in Amsterdam. Waarom…

Vanaf 1 februari 2018 samen verder onder de naam 1nergiek

1 februari 2018 De laatste jaren zijn de identiteit, kennis en kunde van de labels Teico Service, SGA Schoonmaak, 1nergiek en Glas&Rein, samen de Professional Facility Services Group, steeds meer naar elkaar toegegroeid. Vanaf 1 februari 2018…

1nergieke aanpak gekozen voor grote vastgoedprojecten Amsterdam

29 januari 2018 1nergiek is als winnaar uit de bus gekomen bij een aantal grote tendertrajecten van ‘s werelds grootste vastgoed-ontwikkelaar en –beheerder. Daar zijn we trots op! Voor prestigeprojecten Symphony Offices, 1000 Mahler en UP Office Building is…

1nergiek breidt diensten bij Wereldhave verder uit

1 januari 2018 Per 1 januari j.l. is 1nergiek gestart als schoonmaakpartner bij het Eggert Winkelcentrum in Purmerend. Dit winkelcentrum dat afgelopen tijd flink is gerenoveerd, fungeert als belangrijk kernpunt voor winkeliers en dagjesmensen in de regio…

1nergiek weer genomineerd voor Integron Beleving Award

 

23 september 2021

“We zijn ontzettend trots dat 1nergiek genomineerd is voor de Medewerkerbeleving Award in de categorie Dienstverlening. In 2019 wonnen we de Medewerkerbeleving Award. Nog altijd pronkt de bokaal op een waardevolle plek in ons kantoor in Lijnden. En nog altijd realiseren we ons, elke dag weer, dat we de 2019-award en de 2021-nominatie te danken hebben aan onze schooncollega’s”, reageert een enthousiaste Laetitia Simonis, algemeen directeur van 1nergiek. Voor de elfde keer reikt onderzoek- en adviesbureau Integron op donderdag 7 oktober de Beleving Awards uit. De awards laten zien welke organisaties het beste uit hun klanten en medewerkers halen. “Onze schooncollega’s zorgen voor een positieve dynamiek, klantretentie, klantenbinding en samen voor werkgeluk. Schoon voor elkaar én met elkaar. Met deze nominatie zien we onze missie bevestigd.”

Meer dan 250 organisaties zijn de afgelopen jaren genomineerd en meer dan 75 winnaars stonden er al op het podium. De nominaties komen voort uit ruim 150 door Integron uitgevoerde medewerkersonderzoeken in 2019 en 2020. De nominaties zijn gebaseerd op het hoogste gemiddelde medewerkerstevredenheidscijfer en de hoogste employee Net Promoter Score (eNPS) die de mate van aanbevelen aangeeft.

Op weg naar het podium

Eind vorig jaar voerde Integron voor 1nergiek een anoniem en onafhankelijk medewerkerstevredenheid onderzoek uit; 1nergiek behaalde wederom een ongekend hoge tevredenheid (MTO) onder medewerkers: 7,84. “Uit het MTO komen voor ons bedrijf drie sterke punten naar voren: ‘het gevoel van veiligheid op mijn werkplek’, ‘middelen om veilig te kunnen werken’ en ‘plezier in mijn werk’. Dat laatste verheugt mij. Collega’s voelen zich betrokken, zijn bevlogen en tevreden over 1nergiek”, vertelt Guido Wajer, KAM-manager bij 1nergiek, in een eerder interview.

De mens centraal

Welke organisaties in Nederland presteerden de afgelopen twee jaar het best op het gebied van klant- en medewerkerbeleving? Op donderdag 7 oktober maakt onderzoek en adviesbureau Integron dit bekend in Buitenplaats Kameryck in Kamerik. De Beleving Awards is door de jaren heen uitgegroeid tot het klant- en inspiratie-event. Dit jaar staat de bijeenkomst in het teken van de mensgerichte organisatie met een inspirerend, verdiepend, verbindend en interactief programma onder leiding van Thomas van Zijl, presentator en redacteur bij BNR. Er zijn in totaal 42 organisaties genomineerd in 16 categorieën, waarvan 8 voor de Klantbeleving Award en 8 voor de Medewerkerbeleving Award. Voor laatstgenoemde award is 1nergiek genomineerd in de categorie Dienstverlening, samen met twee accountants- en adviesbureaus Countus en DRV.

Laetitia Simonis: “Het is absoluut een eer dat 1nergiek opnieuw genomineerd is voor de Medewerkerbeleving Award. We hopen en gunnen onze schooncollega’s van harte dat 1nergiek op 7 oktober weer de winnaar wordt in de categorie Dienstverlening. Dat hebben ze absoluut verdiend, want de afgelopen anderhalf jaar met corona hebben zij zich bijzonder flexibel opgesteld en bewezen dat ze een cruciale rol speelden en spelen bij de klant om het veilig en schoon te houden.”

Over 1nergiek

Met 500 medewerkers is 1nergiek een middelgrote speler op de zakelijke schoonmaakmarkt. 1nergiek is landelijk actief in vastgoed, de culturele sector, winkelcentra, kantorenmarkt en op scholen. Een optimale leef-, werk- en winkelomgeving creëren is de doelstelling. Hiervoor biedt 1nergiek diverse diensten aan: van schoonmaak tot glasbewassing en specialistische reiniging, van service host tot receptionist en huismeester.

 Over Integron

Integron is een toonaangevend onderzoeks- en adviesbureau in Nederland op het gebied van objectief kwantitatief en kwalitatief klant- en medewerkerbelevingsonderzoek. Al ruim 28 jaar weet het bureau als geen ander hoe belangrijk klanten en medewerkers voor organisaties zijn. Samen met haar opdrachtgevers bouwt Integron aan betekenisvolle, excellente organisaties waar klanten en medewerkers zich thuis voelen. Integron maakt werk van effectief continu inzicht.

 

Dagje op de werkvloer – Laetitia aan de slag op de Markthal

2 augustus 2021

Hoe leuk is een ‘dagje terug naar de werkvloer’. Laetitia Simonis MBA heeft vorige week de nodige meters gemaakt bij het team op de Markthal in Rotterdam. Van 8.00 tot 13.30 uur was het flink aanpoten. Van schrobzuigmachine gebruiken, glas poetsen, units dweilen, randen vegen en de toiletten schoonmaken; alle werkzaamheden werden met een flink enthousiasme en altijd een glimlach op ieders gezicht uitgevoerd. Wat een gedreven en enthousiast team is daar voor 1nergiek aan het werk. Het is duidelijk “hun winkel” en dat maakt het bijzonder. Dank jullie wel Rachida, Felizie, Veronica en Miranda voor de goede zorgen en de strenge controles.
Op naar het volgende team in september!

 

Inzet demontabele Davitarm i.c.m. Ropeclimber toepassing bij Atrium te Amsterdam

26 juli 2021

Supertrots zijn we bij 1nergiek dat we afgelopen weekend onze demontabele Davitarm met Ropeclimber toepassing in gebruik hebben genomen. Speciaal gemaakt voor de beperkte ruimte op het Atrium in Amsterdam, maar juist ook inzetbaar op diverse andere locaties waar geen gondel of andere voorzieningen zijn aangebracht.
Onze glazenwassers hebben ook hun certificaat behaald om deze te kunnen en mogen bedienen. En zo zie je maar dat het beroep van glazenwasser een stoer en zeer verantwoordelijk vak is!

Aflevering gemist? Laetitia Simonis in Captains of Cleaning over leiderschap

15 juli 2021

Management is de dingen goed doen, maar leiderschap is de goede dingen doen (Drucker). Allebei zijn ze nodig.

“Leiderschap begint allereerst bij jezelf, leg de nadruk op motiveren en ontwikkelen van je team, geloof als organisatie in je eigen kracht, wees duidelijk, nieuwsgierig en besluitvaardig en werk eerder aan relaties en emoties dan aan resultaat. Elke dag opnieuw het goede voorbeeld geven en moedig lerend vermogen aan want jouw team zorgt voor jouw succes en niet andersom”, tipt onze algemeen directeur Laetitia Simonis. “Toevallig werk ik in de prachtige schoonmaakbranche, maar geldt dat niet voor elke branche?”

De vraag van Laetitia ziet u beantwoord in de zesde Captains of Cleaning-aflevering over leiderschap onder leiding van Rens de Jong (radiomaker en presentator van BNR Radio en meer).

Bekijk op YouTube het fragment met Laetitia of bekijk de hele aflevering

1nergieke bijdrage aan langste schoonmaakgedicht van Nederland

15 juni 2021

De Dag van de Schoonmaker 2021

Deze dag is natuurlijk niet de enige dag om onze schooncollega’s in het zonnetje te zetten,
Want elke dag, jaar in jaar uit moeten we hen koesteren en juist goed op ze letten.

Wij geloven in de kracht van onze mensen en waarderen hun kennis, ervaring, ideeën en talenten,
Want 1nergiek kijkt naar partnership met klanten, duurzaamheid en niet alleen naar de centen.

Onze schooncollega’s hebben ons daarom in 2020 weer met een 7,84 verrast,
En daar zijn we als 1nergiek enorm mee in onze sas.

Laten we 15 juni allemaal in de branche enthousiast stilstaan bij hun inzet en harde werken
En dat we elke volgende dag door een glimlach, een compliment en goede aansturing dit laten merken

Alleen samen gaan we voor succes bij elke klant
En dat schept die unieke en waardevolle band.

Het is zeker niet simpel en dus moeten we daar elke dag in investeren,
Want kennis, kunde, en lerend vermogen moet je leren.

15 juni staan we bij dit alles dus extra hier weer bij stil,
En morgen weten we bij 1nergiek nog steeds: schoonmakers jullie maken het verschil!

1nergiek en Markthal blijven partners

31 mei 2021

We krijgen er 1nergie(k) van… Exploitant in winkelcentra Klépierre heeft de samenwerking met ons verlengd om de iconische overdekte woon- en winkelboog Markthal Rotterdam schoon en netjes te houden. Ik ben er trots op dat ik het schoonmaakcontract mocht ondertekenen, dat op 31 mei 2021 ingaat, voor schoonmaak, vloer-, glas- en gevelonderhoud.

Onze objectleidster Rachida en haar 1nergieke team schooncollega’s zorgen er elke dag weer voor, dat het winkelend publiek zich in de Markthal welkom voelt met een schone en veilige beleving. Beleving is belangrijk, het zorgt voor emotie en emotie doet kopen. En dat gunnen we de ondernemers en bewoner van de Markthal van harte. De coronatijd was voor alle betrokkenen van de Markthal een flinke uitdaging, daarin hebben we ook onze flexibiliteit laten zien. Ook nu blijft deze competentie een belangrijk onderdeel van de samenwerking.

Over Markthal Rotterdam
Een overdekte markthal kom je in meer wereldsteden tegen, maar in Rotterdam is de Markthal een icoon. “Met de Markthal maken we stad, het is een icoon. Maar als je erin staat ervaar je vooral ruimte. Dat is de kunst: er tegelijk zijn en niet zijn. Een prachtige paradox.”​ – WINY MAAS, MVRDV architect van de Markthal. Wie tussen de marktkramen door loopt en omhoog kijkt, ziet het kunstwerk ‘Horn of plenty’ (Hoorn des overvloeds) van Arno Coenen en Iris Roskam. Markthal is de eerste overdekte marktvloer van Nederland. Een plek waar goed eten en uniek wonen in een spectaculaire boog samenkomen. Na vijf jaar van bouwen, opende op 1 oktober 2014 het iconische gebouw zijn deuren.

Over Klépierre
Klépierre S.A. is een Franse vastgoedbeleggingsmaatschappij en de op een na grootste beursgenoteerde exploitant van winkelcentra in Europa. Het werd opgericht in 1990. Het richt zich op het bezit, het beheer en de ontwikkeling van winkelcentra in continentaal Europa.

 

1nergiek weer met vlag en wimpel geslaagd

30 maart 2021

Het was in het eerste kwartaal van 2021 niet alleen druk met de vele audits voor het bedrijfskeurmerk “Verantwoord Schoon” van de Stichting LOSK, Landelijk Orgaan Schoonmaak en Kwaliteit, maar ook kwamen de jaarlijkse audits van onze andere certificaten en keurmerken weer voorbij. Gelukkig waren de auditoren van EBN Certification. zelf ook van mening dat dit toch beter kon worden uitgevoerd door fysiek aanwezig te zijn en met in achtneming van alle Coronaregels hebben we in 3 dagen de audit doorlopen. Met dank aan onze schooncollega’s en opdrachtgevers voor hun hulp en tijd.

Wij kunnen wederom zeggen dat we weer gehercertificeerd zijn voor de ISO9001, ISO 14001 en De MVO-Wijzer. Tevens hebben we ook de periodieke audit van ons VCA** certificaat weer behaald. Nu alleen in april nog het OSB Keurmerk en dan hebben wij alle audits van 2021 weer gehad.

Opdrachtgevers 1nergiek ontvangen certificaten Keurmerk Verantwoord Schoon

29 maart 2021

1nergiek is het eerste schoonmaakbedrijf in Nederland dat het Keurmerk Verantwoord Schoon op bedrijfsniveau heeft behaald. Daarmee is 1nergiek een trendsetter. Het Keurmerk Verantwoord Schoon is een nieuw, uniek en onafhankelijk praktijk-keurmerk voor de schoonmaaksector. Bij andere keurmerken en certificaten wordt de theorie van de uitvoering beoordeeld, het Keurmerk Verantwoord Schoon richt zich op de praktijk en de uitvoering van alle processen. Dus daar waar het schoonmaakonderhoud gebeurt.

Wij moesten wachten tot de officiële uitreiking van het keurmerk zodat wij over konden gaan naar het uitreiken van de certificaten aan de geauditeerde klanten . Bij alle audits waren de resultaten boven gemiddeld (van een 8,2 tot een 9,4) en dit willen wij graag delen met onze net zo trotse opdrachtgevers. Zij ontvangen een ingelijst certificaat en een map met het certificaat, uitleg over LOSK (het keurmerk), een stuk over schoonbeleving, het rapport van de auditering en een raamsticker waarmee de klant kan aangeven dat zijn locatie het keurmerk heeft behaald.

1nergiek 1e Keurmerkhouder van Nederland Keurmerk Verantwoord Schoon

26 februari 2021

Schoonmaakbedrijf 1nergiek is het eerste schoonmaakbedrijf in Nederland dat het Keurmerk Verantwoord Schoon op bedrijfsniveau heeft behaald. Daarmee is het schoonmaakbedrijf een trendsetter. Van het keurmerk wordt een hoop verwacht, omdat het niet gaat om goedkeur of afkeur, maar om het verbeteren van het schoonmaakproces en daarmee het resultaat.

Ieder schoonmaakbedrijf zal tegen een prospect zeggen dat zij goed werk leveren, conform afspraak. Stel je nu voor dat een schoonmaakbedrijf dit niet alleen kan zeggen, maar ook kan bewijzen met een keurmerk. Via een onafhankelijk bureau wordt getoetst op de pijlers mens, proces en kwaliteit. “Dat zegt meer dan duizend woorden”, aldus mede-grondlegger van het Keurmerk Verantwoord Schoon Gerard Spoor. Hij probeert samen met compagnon Jan Vera een kentering in schoonmaakkwaliteit te verwezenlijken. Door niet te kijken wat goed of fout is, maar door het hele proces te doorlopen en op een constructieve manier te adviseren zodat op een verantwoorde manier aan de eisen van het schoonmaakcontract wordt voldaan.

Keurmerk Verantwoord Schoon is een aanvulling

Spoor: “Het Keurmerk Verantwoord Schoon is een aanvulling op de reeds bestaande keurmerken die toch vaak vanachter het bureau gehaald kunnen worden. Niets ten nadele daarvan, maar het zegt niets over de kwaliteit van de werkzaamheden op de werkvloer. Met dit keurmerk, dat gebruik maakt van het LOSK kwaliteitsmeetsysteem, kunnen we daar wel iets over zeggen. Op een eerlijke manier.” Spoor doelt daarmee op metingen volgens VSR waarbij hele objecten afgekeurd kunnen worden als in iedere ruimte alleen stof in een luchtrooster niet is weggehaald. “Dat is hier niet aan orde, het is eigenlijk absurd dat we een pand afkeuren dat er prima schoon uitziet omdat er één klein onderdeel van het werk is vergeten, toevallig 24 keer?”

“Het gaat niet alleen om goed of fout”

Die mening wordt volledig gedeeld door algemeen directeur van schoonmaakbedrijf 1nergiek Laetitia Simonis. Ze benadrukt dat het geen ‘battle of the meetsystemen’ is, maar dat LOSK datgene meet dat je wilt weten als schoonmaakbedrijf. “De basis van beide systemen is hetzelfde. Je gaat iets meten om te kijken wat de kwaliteit is. Het grote verschil is, dat bij het Keurmerk Verantwoord Schoon, een volledig onafhankelijke instantie de meting verricht. Zo haal je de zweem van de perverse prikkel weg die vaak klinkt in de schoonmaakbranche, mede omdat er geen gedwongen hermetingen vastzitten aan dit keurmerk. In plaats van goed of fout, ga je bouwen aan de kwaliteit van de medewerkers, de veiligheid bij uitvoering, alle relevante processen en dus aan de echte kwaliteit.”

Spoor benadrukt dat het keurmerk veel verder gaat dan alleen een meting. “Door te toetsen op de pijlers mens (via een vragenlijst), proces (op de objecten tijdens uitvoering) en kwaliteit (kwaliteitsmeting in de objecten), krijg je een volledig beeld van de organisatie en haar processen. In alle eerlijkheid kan ik ook al verklappen dat bij goede scores op de factor mens en processen de factor kwaliteit zelden een issue is. Want dat is het gevolg van de eerste twee pijlers.”

Pijlers Keurmerk Verantwoord Schoon

Bij de factor mens wordt gekeken of aan alle randvoorwaarden is voldaan om de medewerkers verantwoord te laten werken. Hoe zit het bijvoorbeeld met de bereikbaarheid van de leidinggevende? Hoe is de BHV geregeld en beschikken ze over de juiste materialen? De proces-evaluatie richt zich op de schoonmaakprocessen. Zijn deze goed ingeregeld en toegepast? Zijn de elektrische machines gekeurd en veilig? Worden de werkzaamheden schoonmaaktechnisch goed uitgevoerd? De laatste pijler is de resultaat-evaluatie waarin wordt gekeken of de werkzaamheden op het juiste moment en op de juiste wijze zijn uitgevoerd volgens het schoonmaakcontract, oftewel de kwaliteitsmeting op locatie.

Synergie

Simonis gelooft dat het behalen van alle drie de pijlers resulteert in een betere uitkomst: “1+1=3. Want als het op alle vlakken goed geregeld is, gaat er een beter resultaat uitkomen. Het voordeel van dit keurmerk vind ik overigens wel dat de meting met de schoonmaker erbij wordt gehouden.” Spoor: “Dat kan ik staven bij één van de opdrachtgevers van 1nergiek. Vanuit historie bleek dat men toch enigszins bang was als mensen meekijken om afgerekend te worden op resultaat. Constant vroegen medewerkers naar mijn bevindingen. Ik gaf aan dat deze mevrouw het prima deed, maar dat de luchtroosters een tijdje waren vergeten. Haar reactie sprak boekdelen: ‘Oh! Dat kan écht niet.’ En ze ging er gelijk mee aan de slag. Oftewel de meting zelf wordt direct een leermoment en de medewerker staat er op dat moment ook voor open. Wij zijn geen scheidsrechters die bij iedere overtreding kaarten uitdelen. Zie de keurmeesters van dit keurmerk als externe coaches die een duwtje in de rug geven als het nodig is. En natuurlijk heeft dat alsnog invloed op de beoordeling. Maar de fout op het luchtrooster weegt minder zwaar dan een smerige toiletbril. Zoals het hoort.”

Simonis ziet daar de absolute meerwaarde. “Want het creëren en constructief benutten van een leermoment is niet zo makkelijk als we denken en dan ook nog eens met het beste resultaat. De medewerker gaat overtuigd op een betere manier weer aan het werk”.

Chagrijnig

Simonis: “Dit maakt het voor de schoonmaker eerlijker. Hij/zij doet enorm haar best om een goed resultaat neer te zetten, maar als om wat voor reden dan ook één handeling constant vergeten wordt, dan wordt het pand afgekeurd met een chagrijnige klant en medewerker als gevolg. Dat voelt oneerlijk. Het Keurmerk Verantwoord Schoon is voor ons een duidelijk aanvulling op de keurmerken die wij bezitten. Niet alleen voor onze opdrachtgevers, maar ook voor onszelf. Wij gaan de uitkomsten van het keurmerk samenvoegen met het medewerkerstevredenheidsonderzoek. Ik ben ervan overtuigd dat we daarin hoger gaan scoren. En dat is het belangrijkste van alles. Weet je waarom? Ik realiseer mij dag in dag uit dat wij alleen maar succesvol zijn door onze medewerkers. Niet door een fantastische website of tien klanten die zeggen dat wij fantastisch zijn. Het is mooi als ze dat doen, maar dat komt uiteindelijk door de medewerkers die hun werk hartstikke goed doen.”

“Dit systeem is de eerlijkste en beste manier van kwaliteitsbepaling”

Simonis vervolgt: “Dat is wat Stichting LOSK gedaan heeft. Zij hebben een waardeoordeel gegeven aan objecten en het soort vervuiling. Spoor: “En dat is geen raketwetenschap, maar gewoon logica. Het grappige is dat we al vijf jaar bezig zijn om anderen te overtuigen van een noodzakelijke verandering in het meetsysteem, zonder resultaat. En daarom zijn we het zelf gaan doen.” Met succes, zo blijkt. Simonis: “Als dit systeem nog verder doorzet dan zullen de andere partijen mee moeten. En waarom? Ik ben ervan overtuigd dat dit systeem in combinatie met het bedrijfskeurmerk de eerlijkste en beste manier van kwaliteitsbepaling is. Dit gaat nog veel stof doen opwaaien in de branche en de andere keurmerken en systemen.”