1nergiek medewerkersonderzoek: bevlogen productief en onveranderd tevreden

Wederom een ongekend hoge tevredenheid onder medewerkers van 1nergiek: 7,84. Voor de tweede keer voerde Integron voor schoonmaakbedrijf 1nergiek een onafhankelijk, anoniem en waardevol medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) uit. “Uit het MTO komen voor ons bedrijf drie sterke punten naar voren: ‘het gevoel van veiligheid op mijn werkplek’, ‘middelen om veilig te kunnen werken’ en ‘plezier in mijn werk’. Dat laatste verheugt mij. Collega’s voelen zich betrokken, zijn bevlogen en tevreden over 1nergiek”, vertelt Guido Wajer, KAM-manager bij 1nergiek.

Het salaris daarentegen komt als verbeterpunt uit het onderzoek naar voren: “Niet verrassend. Wij houden ons echter aan de geldende cao-regels, betalen marktconform én op tijd, waardoor we helaas niets aan de salariëring voor onze schooncollega’s kunnen doen. Ongetwijfeld staat het salaris in de aankomende cao-onderhandelingen weer hoog op de agenda.”

Voor 1nergiek zijn de medewerkers het belangrijkste goed. “Dat hebben we de afgelopen jaren geprobeerd extra te ‘laden’ door een veilige werkomgeving te creëren. Uiteraard in deze coronatijd, maar ook door het gevoel te geven dat onze medewerkers het fijn vinden om bij 1nergiek te werken, dat ze iets durven te zeggen, dat kunnen doen én ook doen. Veiligheid komt als nummer 1 uit het medewerkerstevredenheidsonderzoek dat we in november 2020 hielden. Mooi toch?!”, reageert Wajer.

Eenheid vanuit diversiteit 

Samenspraak en draagvlak zijn essentieel voor een schoonmaakbedrijf. “1nergiek wil een eenheid zijn vanuit diversiteit. Bij ons werken zo’n 600 mensen, die 39 nationaliteiten vertegenwoordigen. Iedereen moet zich gehoord, gesteund en veilig voelen. Als collega’s aangeven enthousiast elke dag aan het werk te gaan, word ik daar blij van. Schoonmakers moeten hard werken en dan is het geweldig dat ze plezier aan hun werk beleven. Het zegt veel over hun bevlogenheid.”

Medewerkers 1nergiek onveranderd tevreden En wat nu? 

De hoge tevredenheid van 7,84 is onveranderd ten opzichte van het MTO in 2018. 1nergiek heeft zeker de ambitie om dit niveau in de toekomst vast te houden of zelfs om nog beter te presteren. Die uitdaging onderzoeken levert informatie op, overtuigt algemeen directeur Laetitia Simonis: “Als je je bedrijf en jezelf serieus neemt en voor bepaalde doelen gaat, dan moet je regelmatig onderzoeken. Je kunt niet voor de komende jaren een mooi bedrijfsplan schrijven, één keer een onderzoek doen en dan beweren dat je het goed doet. Je moet echt blijven meten. Een beleidsplan moet je altijd tussentijds bijschaven door bepaalde ontwikkelingen, daar moet je voor open blijven staan.’’

En wat nu?

Een MTO uitvoeren is één, de uitkomsten op een rij zetten is twee, maar wat is de derde stap, vragen we aan Wajer. “Als eerste delen we met de operationele leiding van 1nergiek de belangrijkste aandachtspunten en successen uit het Integron-onderzoek. Maar we kijken ook naar de ontwikkelingen ten opzichte van ons MTO in 2018 en de invloed van corona op de medewerkerstevredenheid. Vervolgens informeren we alle medewerkers uitgebreid over de uitslagen en gaan we samen in gesprek over hoe we deze aandachtspunten kunnen gaan verbeteren. We zullen concrete afspraken maken. De bedoeling is dat onze leidinggevende met hun teams hier actief aan gaan werken, wat we uiteraard gaan monitoren en coachen. Ik heb er alle vertrouwen in dat we voor onze gezamenlijke effort beloond worden in het MTO in 2022.”

Award voor hoogste medewerkerstevredenheid 

Integron reikt jaarlijks de Beleving Awards uit aan organisaties, die het beste presteren op het gebied van klant- en medewerkerbeleving. De nominaties voor deze award zijn gebaseerd op de uitkomsten naar de tevredenheid onder klanten en medewerkers. In 2019 won 1nergiek de award in de categorie Professionele en Financiële dienstverlening. “Van alle bedrijven in deze categorie heeft 1nergiek dus de hoogste medewerkerstevredenheid. Daar zijn we natuurlijk super trots op!”

Trends en tendensen 

Integron helpt organisaties met op maat klant- en medewerkersonderzoek, en met advies en training om het beste uit klanten en medewerkers te halen. 1nergiek heeft de samenwerking verlengd vertelt Wajer: “Om een goede vergelijking naar beleving, tevredenheid en verbeterpunten te kunnen maken, hebben we Integron opnieuw gevraagd om het onderzoek te leiden. Zij hebben al onze 600 medewerkers persoonlijk uitgenodigd, dus bedrijfsbreed, per mail en de collega’s zonder mailadres per brief. Over alle categorieën – schooncollega’s, rayonmanagers, objectleiding en overhead – zien we een toename in deelname aan het MTO van 6%. Ook de komende vijf jaar blijven we met Integron samenwerken. Als je wisselt van onderzoekbureau, kun je geen verbanden tussen uitkomsten leggen, nu kunnen we wel trends en tendensen ontdekken. Onze achterliggende gedachte is om beleid te maken en dingen te bedenken en uit te voeren. Met een MTO heeft de medewerker de kans om anoniem te bevestigen wat goed gaat of niet. Heel waardevol voor iedere 1nergieker en onze klanten en relaties.”

1nergiek medewerkersonderzoek: bevlogen productief en onveranderd tevreden

Wederom een ongekend hoge tevredenheid onder medewerkers van 1nergiek: 7,84. Voor de tweede keer voerde Integron voor schoonmaakbedrijf 1nergiek een onafhankelijk, anoniem en waardevol medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) uit. “Uit het MTO komen voor ons bedrijf drie sterke punten naar voren: ‘het gevoel van veiligheid op mijn werkplek’, ‘middelen om veilig te kunnen werken’ en ‘plezier in mijn werk’. Dat laatste verheugt mij. Collega’s voelen zich betrokken, zijn bevlogen en tevreden over 1nergiek”, vertelt Guido Wajer, KAM-manager bij 1nergiek.

Het salaris daarentegen komt als verbeterpunt uit het onderzoek naar voren: “Niet verrassend. Wij houden ons echter aan de geldende cao-regels, betalen marktconform én op tijd, waardoor we helaas niets aan de salariëring voor onze schooncollega’s kunnen doen. Ongetwijfeld staat het salaris in de aankomende cao-onderhandelingen weer hoog op de agenda.”

Voor 1nergiek zijn de medewerkers het belangrijkste goed. “Dat hebben we de afgelopen jaren geprobeerd extra te ‘laden’ door een veilige werkomgeving te creëren. Uiteraard in deze coronatijd, maar ook door het gevoel te geven dat onze medewerkers het fijn vinden om bij 1nergiek te werken, dat ze iets durven te zeggen, dat kunnen doen én ook doen. Veiligheid komt als nummer 1 uit het medewerkerstevredenheidsonderzoek dat we in november 2020 hielden. Mooi toch?!”, reageert Wajer.

Eenheid vanuit diversiteit 

Samenspraak en draagvlak zijn essentieel voor een schoonmaakbedrijf. “1nergiek wil een eenheid zijn vanuit diversiteit. Bij ons werken zo’n 600 mensen, die 39 nationaliteiten vertegenwoordigen. Iedereen moet zich gehoord, gesteund en veilig voelen. Als collega’s aangeven enthousiast elke dag aan het werk te gaan, word ik daar blij van. Schoonmakers moeten hard werken en dan is het geweldig dat ze plezier aan hun werk beleven. Het zegt veel over hun bevlogenheid.”

Medewerkers 1nergiek onveranderd tevreden En wat nu? 

De hoge tevredenheid van 7,84 is onveranderd ten opzichte van het MTO in 2018. 1nergiek heeft zeker de ambitie om dit niveau in de toekomst vast te houden of zelfs om nog beter te presteren. Die uitdaging onderzoeken levert informatie op, overtuigt algemeen directeur Laetitia Simonis: “Als je je bedrijf en jezelf serieus neemt en voor bepaalde doelen gaat, dan moet je regelmatig onderzoeken. Je kunt niet voor de komende jaren een mooi bedrijfsplan schrijven, één keer een onderzoek doen en dan beweren dat je het goed doet. Je moet echt blijven meten. Een beleidsplan moet je altijd tussentijds bijschaven door bepaalde ontwikkelingen, daar moet je voor open blijven staan.’’

En wat nu?

Een MTO uitvoeren is één, de uitkomsten op een rij zetten is twee, maar wat is de derde stap, vragen we aan Wajer. “Als eerste delen we met de operationele leiding van 1nergiek de belangrijkste aandachtspunten en successen uit het Integron-onderzoek. Maar we kijken ook naar de ontwikkelingen ten opzichte van ons MTO in 2018 en de invloed van corona op de medewerkerstevredenheid. Vervolgens informeren we alle medewerkers uitgebreid over de uitslagen en gaan we samen in gesprek over hoe we deze aandachtspunten kunnen gaan verbeteren. We zullen concrete afspraken maken. De bedoeling is dat onze leidinggevende met hun teams hier actief aan gaan werken, wat we uiteraard gaan monitoren en coachen. Ik heb er alle vertrouwen in dat we voor onze gezamenlijke effort beloond worden in het MTO in 2022.”

Award voor hoogste medewerkerstevredenheid 

Integron reikt jaarlijks de Beleving Awards uit aan organisaties, die het beste presteren op het gebied van klant- en medewerkerbeleving. De nominaties voor deze award zijn gebaseerd op de uitkomsten naar de tevredenheid onder klanten en medewerkers. In 2019 won 1nergiek de award in de categorie Professionele en Financiële dienstverlening. “Van alle bedrijven in deze categorie heeft 1nergiek dus de hoogste medewerkerstevredenheid. Daar zijn we natuurlijk super trots op!”

Trends en tendensen 

Integron helpt organisaties met op maat klant- en medewerkersonderzoek, en met advies en training om het beste uit klanten en medewerkers te halen. 1nergiek heeft de samenwerking verlengd vertelt Wajer: “Om een goede vergelijking naar beleving, tevredenheid en verbeterpunten te kunnen maken, hebben we Integron opnieuw gevraagd om het onderzoek te leiden. Zij hebben al onze 600 medewerkers persoonlijk uitgenodigd, dus bedrijfsbreed, per mail en de collega’s zonder mailadres per brief. Over alle categorieën – schooncollega’s, rayonmanagers, objectleiding en overhead – zien we een toename in deelname aan het MTO van 6%. Ook de komende vijf jaar blijven we met Integron samenwerken. Als je wisselt van onderzoekbureau, kun je geen verbanden tussen uitkomsten leggen, nu kunnen we wel trends en tendensen ontdekken. Onze achterliggende gedachte is om beleid te maken en dingen te bedenken en uit te voeren. Met een MTO heeft de medewerker de kans om anoniem te bevestigen wat goed gaat of niet. Heel waardevol voor iedere 1nergieker en onze klanten en relaties.”